Over Harmonie St. Jozef

HARMONIEORKEST

De harmonie werd aanvankelijk opgericht als Kerkelijke Fanfare op 8 april 1923. In 1954 werd het orkest omgevormd tot een harmonie. Dit bleek achteraf een goede keuze te zijn geweest. Hiermee begon namelijk de muzikale bloei van het orkest . Vanaf medio jaren 60 volgden de muzikale successen elkaar op. In 1964 trad het orkest toe tot de superieure afdeling, de huidige 1ste divisie.

In 1973, bij het gouden jubileum, werd de vereniging begiftigd met de Ere-penning van Verdiensten van H.M. Koningin Juliana. In 1975 behaalde men voor het eerst de felbegeerde Oranjewimpel, een succes dat daarna nog tweemaal werd herhaald. Dit opende de mogelijkheid om toe te treden tot de hoogste afdeling van de amateurmuziek. In 1989 trad St. Jozef als eerste van de Kerkraadse orkesten toe tot de concertafdeling. Tijdens het 40-jarig jubileum van het WMC te Kerkrade werd een schitterend resultaat neergezet: 343 punten en predicaat B. In 1995, bij de eerste Open Nederlandse Kampioenschappen te Kerkrade, werd dit met 348,5 punt zelfs nog verbeterd.

Na een periode van hard werken en zelfreflectie nam het orkest in 2004 weer deel aan het Bondsconcours te Venlo. Hier werd in de 1ste divisie met 91,5 punten een fantastische eerste prijs met lof der jurybehaald. In 2009 en 2014 werd in de 1ste divisie wederom een eerste prijs behaald. Tijdens het laatste concours in 2019 in Veldhoven behaalde het orkest met 91,42 punten weer een 1e prijs met lof der jury.

Ook wordt acte de présence gegeven bij activiteiten in de eigen wijk of in de stad. Hierbij moet men denken aan het opluisteren van de processie en andere vieringen door hout- of koperensembles. Zo worden de straatoptredens tot een minimum gereduceerd en bieden wij leden de kans om ook binnen een kleinere groep muzikanten te musiceren.

DIRIGENT EN BESTUUR

De muzikale leiding

Dirigent harmonie-orkest: Björn Bus (www.bjornbus.nl)
Dirigent gezamenlijk leerlingenorkest SSMK: Tim Weijers

Het bestuur van de vereniging

Roger Weertsvoorzitter
Wil Wagenvoortsecretaris
Guido Brandts2e secretaris
André Coenenpenningmeester

Mathieu van den Tillaardalgemeen bestuurslid
Marlies Packbieralgemeen bestuurslid
Inge Herfsalgemeen bestuurslid

LEERLINGENORKEST SSKM

Op het gebied van jeugd werkt harmonie St. Jozef Kaalheide nauw samen met Fanfare St. Barbara Heilust. Deze verenigingen vormen samen de “Stichting Samenwerkende Muziekverenigingen Kerkrade (SSMK)”.

Deze samenwerking is gestart in 2004 en werd onder meer ingegeven door het feit, dat voor de wijken Kaalheide en Heilust slechts één basisschool aanwezig is. De SSMK organiseert werving op school, kennismakingslessen, theorie- en blokfluitlessen en heeft een leerlingenorkest.Het leerlingenorkest van de SSMK verzorgt geregeld concerten in de regio. Bovendien is in 2010 een cd opgenomen met de titel: “A night like this”. Tijdens de cd-presentatie op 6 februari 2011 is het eerste exemplaar officieel overhandigd aan de heer Jos Som, burgemeester van Kerkrade.

Het leerlingenorkest bestaat momenteel uit circa 20 leerlingen (jongeren en ouderen) en repeteert iedere zaterdag van 9.30 tot 10.30 uur onder leiding van haar dirigent Tim Weijers. Geïnteresseerden zijn altijd welkom om tijdens de repetities een kijkje te komen nemen.

t’ Westhoes
Anemonenstraat 16
6466 SZ Kerkrade

VACATURES

Aanvulling van ons harmonieorkest is altijd welkom. Heb jij je B-diploma of een daarmee vergelijkbaar niveau en heb je zin om (weer) op hoog niveau muziek te maken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Wij repeteren op vrijdagavond van 20:00 – 22:15 uur in ’t Westhoes in Kerkrade-West. Lijkt dit jou wat? Kom dan eens luisteren of meespelen bij één van onze repetities. Heel specifiek zijn wij op zoek naar onderstaande muzikanten. Ook als jouw instrument er niet bij staat ben je van harte welkom. Neem contact op als je interesse hebt.

• 1x Piccolo
  • 1x 2e Hobo
  • 1x Es-Klarinet
  • 3x 2e Klarinet
  • 1x Bas-trombone
  • 1x Contrabas
  • 1x Melodisch slagwerker

t’ Westhoes
Anemonenstraat 16
6466 SZ Kerkrade

HISTORIE

pdf (Laatste gedeelte wordt samengesteld incl. het eeuwfeest).